Wave Rock, Kings Park en slenteren in Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Marleen en Peter Bouwman - WaarBenJij.nu Wave Rock, Kings Park en slenteren in Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Marleen en Peter Bouwman - WaarBenJij.nu

Wave Rock, Kings Park en slenteren in Perth

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen en Peter

25 September 2016 | Australië, Perth

Wave Rock again en Mulka's Cave
Vrijdag 23 september 2016

Om 5.45 uur schrikken we wakker, het is nog zo donker en koud... Oh ja, we hadden de wekker gezet om de sunrise bij de Wave Rock te zien. Dus snel de kleren aan en gaan... Het is erg koud, maar met extra kleren aan redden we het wel. Als we bij de prachtige golf aan komen, blijkt dat wij de enige zijn die dit idee hebben. Zo lekker rustig.
We gaan ook nog een keer de Wave Rock op en doen de uitgezette korte wandelroutes 'Wave Rock Walk en Hyden Rock Walk'. We lopen langs en op de Wave Rock en genieten van het uitzicht en de zon die de kleuren van de Wave Rock doet stralen.

Na het ontbijt, parkeren we de camper op het parkeerterrein bij de ingang/uitgang van de camping en wandelen we de Wave Rock Walk Circuit. Deze route leidt ons langs de rots naar De Hippo's Yawn. Een paar rotsblokken die iets weg hebben van het achterwerk van een Nijlpaard. Nou, ik moet je zeggen dat er wel veel fantasie bij komt kijken. Maar... de wandeling is leuk. Vervolgens gaat de route door een 'park' met veel heide, zand en dode bomen en struiken en langs zoutmeren. Rond koffietijd zijn we weer terug en gaan naar het Café in het Visitor Centre voor een lekker bakkie.

Hierna rijden we naar Mulka's Cave en The Humps. In de Cave zien we veel dezelfde rotstekeningen. Het zijn allemaal handen. We zijn redelijk snel uitgekeken en lopen de Gnamma Trail. Een makkelijke, korte wandeling over rotsen en door het bos, waar veel gele bomen in bloei staan. Dit geeft een heel mooi effect tegen de gekleurde rotsen.
Voor The Humps moet er weer veel geklommen en geklauterd worden en dat laten we voor wat het is. We rijden naar Kondinin. Een dorp waar de bakker/slager (was één winkel) waarschijnlijk failliet is gegaan, want de ramen zijn geblindeerd. Gelukkig is er wel een 'gewoon' huis waar ze koffie en lunches serveren. Daar gaan we even naar binnen en zien dat het gelijk een soort museum is van allemaal oude rotzooi. Buiten in het zonnetje, met fleecevest aan, genieten we van onze lunch. Daarna zitten we weer voor ruim 180 kilometer in de camper om in York te overnachten.
De campingbaas laat ons allerlei plaatsen zien waar we kunnen gaan staan. We mogen dus gewoon zelf een plek uit kiezen. We kiezen er eentje waar we nog even buiten van het zonnetje kunnen genieten, al is dat maar voor even want de zon is al aan het zakken. Maar we genieten van een glaasje in het zonnetje!

Perth – Kings Park
Zaterdag 24 september 2016

De dag begint zonnig, we ontbijten weer eens lekker buiten (met fleecevest aan). We verlaten York en rijden door een heuvelachtig gebied richting Perth. Deze route gaat natuurlijk weer door een Nationaal Park, waar we gewaarschuwd worden voor overstekende kangoeroes en wel voor de komende 23 kilometer. En dan, dan rijden we ineens weer de bewoonde wereld in. Een wereld die we een tijdje niet gezien hebben... De voorsteden van Perth. Er is weer veel verkeer en vele mensen. We horen de gillende sirenes weer door de straten echoën.
We rijden naar Swan Valley voor de camping. Daar boeken we gelijk 2 nachten, dit zijn tevens de laatste 2 nachten in de camper.
Na inchecken gaan we met de camper naar Guildford om van daaruit met de trein naar Perth te gaan, want met de camper de big city in te gaan vinden we niet zo'n goed plan. Al snel vinden we een parkeerplaats en deze is ook nog recht tegenover het station. Hoe makkelijk is dat!

In Perth krijgen we bij het visitor informatie centrum informatie over de stad. Wat kunnen we gaan doen? Nou dat is best veel. Omdat nu het zonnetje nog lekker schijnt, gaan we eerst naar Kings Park en de Botanic Garden. We lopen naar de bus die ons voor het park brengt. Kings Park is een heel groot (400 ha) park met héél véél wildflowers. In het begin van het park staat de Queens Tree. Dit is inmiddels een heel grote Eucalyptus die door Queen Elisabeth in 1954 als klein boompje is gepoot. Er is zelfs een Marlee Paviljoen.. Jammer dat de 'n' is weggevallen. Door de ligging van het park op de Mount Eliza hebben we ook een prachtig uitzicht op de stad en de Swan Rivier. In het park wandelen we de hele middag en genieten van al die prachtige bloemen in alle kleuren van de regenboog. Dan gaan we moe maar zeer voldaan terug naar de camping.

Perth City – hele dag slenteren....
Zondag 25 september 2016

Vannacht heeft het zo hard en zoveel geregend dat zelfs de camper het niet tegen kon houden. Het 'keukenraam' lekte. Niet zo heel erg hoor. Gelukkig klaart het op en gaat zelfs de zon weer schijnen.
Vandaag gaan we wederom met de trein naar Perth. Na een heerlijk bakkie koffie lopen we als eerste naar de St. Mary's Cathedral. Hier is het ongelofelijk druk, zowel buiten als binnen in de kerk. We gaan naar binnen en de kerkdienst die om 11.00 uur begon is om 12.30 uur nog bezig... We nemen plaats en begrijpen ineens dat het een vormselviering is die door de bisschop wordt geleid. Dat verklaart de drukte en de duur van de viering. Het is een oude kerk die gerestaureerd is en volgens mij ook uitgebouwd. Uitbouw was hier blijkbaar nog nodig... De combinatie nieuw en oud is heel erg mooi. Het prachtige glas-in-lood is in tact gebleven.

Met de bus rijden we door Perth en het valt op dat er vele parken en veel festivals zijn. In de parken zijn veel jongelui te vinden, er wordt gefrisbeed, er wordt gerelaxt, er wordt gepicknickt en er wordt geluierd. Nu is het natuurlijk ook zondag en het is mooi weer dus ze trekken toch lekker naar buiten toe. We zien de 'Beltower'. In deze toren hangen twaalf klokken van St Martin-in-the-fields, in 1988 door de Engelsen aan Australië geschonken (het is maar dat je het weet..). Het is een heel moderne toren van groen glas. Grappig om te zien.

Via een moderne brug lopen we de Swanriver over en lopen we weer richting de binnenstad. In de binnenstad worden pantomime gespeeld en muziek gemaakt. Zo staan er twee mannen alleen maar over God te zingen, of er staat een jonge knul met een gitaar popmuziek te maken en even later treffen we een mevrouw die opera zingt. Een paar straten verder hoor je haar nog.... En zo slenteren we de hele dag door Perth. En van slenteren wordt je heel moe!
Vannacht het laatste nachtje slapen in de camper. Morgen leveren we ons 'mobile home' weer in en gaan we aan de terugreis beginnen.

• 25 September 2016 - 14:32

Mim:

Hey allebei, genoten van jullie reis! Lief dat we mochten meereizen. Voor het laatste deel terug: veel nageniet momenten! Tot later.

• 25 September 2016 - 17:04

Sabine:

Ha Marleen en Peter, wat fantastisch om zo weer mee te kunnen lezen met al jullie belevenissen. Ik heb genoten van jullie verhalen. Tot snel in Woerden maar eerst een hele goede terugreis. Groet Sabine

• 25 September 2016 - 17:15

Marry Van Dijk:

Hoi peter en Marleen

Wat een mooie reis met veel belevenissen.
    maar het zit er ook weer bijna op.

Hele goede reis terug en tot ziens op de ..van der Valkboumanlaan..

Groetjes Piet en Marry

• 25 September 2016 - 17:57

J Beukers:

Zo, jullie hebben genoeg gezien en beleefd!
    Kom maar weer gezellig naar de laan!
    Een goede reis en tot ziens !!!

• 25 September 2016 - 18:02

Marja En Aart:

Mooie plaatjes weer, vooral die Wave Rock!
    Goede thuisreis gewenst, groetjes

• 25 September 2016 - 18:17

Des En Fred:

He luitjes, bedankt weer voor de mooie verhalen en de prachtige foto`s. Een fijne en veilige thuisreis toegewenst en we zien jullie snel weer.

• 25 September 2016 - 19:34

Gertruud:

Die waverock is zeker indrukwekkend en mooie bloemetjes doen het ook altijd goed bij mij!
    Jullie hebben weer veel beleefd en gezien en straks zijn jullie weer gezellig bij ons en willen we alle mooie foto's en verhalen wel zien en horen!
    Een hele goede reis gewenst en tot snel!
    Groetjes van ons allen uit Zuidwolde en Wageningen.

• 25 September 2016 - 19:42

Annegreet:

Ha Peter en Marleen,

Wat is de tijd omgevlogen. En wat heb ik enoten van jullie verhalen.
    De rest horen en zien we wel weer als jullie thuis zijn.
    Een hele goede terugreis en tot gauw.

Gr. Annegreet

• 25 September 2016 - 19:47

Anita:

Hoi Peter en Marleen,

Wat gaat de tijd toch snel, 6 weken alweer om. Jullie hebben genoten maar wij ook. Bedankt voor de mooie verhalen en prachtige foto's. We zullen ze zeker in het boek een keertje terug zien!!! Mooi exemplaar voor in jullie nieuwe boekenkast!!!!
    Goede terugreis en tot gauw,
    Rene en Anita en Rachel

• 25 September 2016 - 20:35

Gea:

Ja, mooi weer! Goede reis terug gewenst!
    groetjes van Marc, Gea, Anniek en Pieter

• 25 September 2016 - 22:24

Anouk:

Wat een verhalen en belevenissen in die 6 weken. De tijd is omgevlogen, dat gevoel zullen jullie zelf ook vast hebben.

Met koffers vol met bagage en prachtige belevenissen weer terug naar ons kikkerlandje! Wij wensen jullie een hele goede reis en zien jullie snel!

Groetjes Jelle en Anouk

• 26 September 2016 - 12:19

Beppie:

Ha die Marleen en Peter,
    Ik heb genoten van jullie verhalen ! En wat is de tijd snel gegaan.
    hele goede terugreis.
    Groetjes Beppie

• 26 September 2016 - 13:52

Ria Kemp:

Ha Marleen en Peter,

Wat een prachtige reisverslagen. Deze 6 weken zijn voorbij gevlogen, geniet nog van de laatste dagen.
    We wensen jullie een hele goede terugreis.

Lieve groet, Bas en Ria