Okavango Delta in Mokoro - rennende olifant - Reisverslag uit Rundu, Namibië van Marleen en Peter Bouwman - WaarBenJij.nu Okavango Delta in Mokoro - rennende olifant - Reisverslag uit Rundu, Namibië van Marleen en Peter Bouwman - WaarBenJij.nu

Okavango Delta in Mokoro - rennende olifant

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen en Peter

03 Augustus 2018 | Namibië, Rundu

Donderdag 2 augustus – dag 17 – Dag Namibië, Hallo Botswana

Vandaag gaan we naar Botswana. Onderweg zien we weer veel hutjes met rieten daken. Is er een golfplaten dak dan ligt het dak vol met banden en grote keien. Dit om te voorkomen dat het dak weg waait... Er lopen veel kinderen langs de kant van de weg of in de velden, allemaal op weg naar school. De een op blote voeten, de ander met schoenen aan, de een met een rugzak en de ander heeft het boek in zijn hand. Hoe ver moeten ze lopen? Als wij voorbij rijden zwaaien en glimlachen de kinderen heel enthousiast. Bij een aantal hutjes staat een koppeltje koeien op een met palen afgezet stukje droog land. Overdag mogen ze los lopen en hebben ze mogelijk iets meer te eten. Voor de hutjes zitten mannen en/of vrouwen op een klein stoeltje of op de grond op een hout vuurtje te koken.
Bij een tankstation waar de truck te drinken krijgt, zien we een koppeltje koeien de weg oversteken. Auto's moeten remmen want ik heb de koeien niet eerst naar links en naar rechts zien kijken.
Midden in het Mahango Game Park vindt de paspoortcontrole plaats. We verlaten Namibië. Dan een stukje niemandsland en dan rijden we Botswana in. Hier weer een formuliertje invullen en de paspoorten laten checken. Deze check gaat super snel! We gaan weer verder en zien nu heel veel ezels en deze zitten niet in de truck... Botswana staat in de top 3 van de rijkste Afrikaanse landen, maar helaas geven ze het geld niet uit aan het wegenstelsel. Tjonge, jonge. Er zitten gaten in de weg, zo groot als een olifant... Als Ntando hier met een wiel in terecht komt, dan komt hij er niet meer uit. Dus al slingerend komen we aan in Papere Island, Okavangodelta, Hotel Swamp Stop. We worden zingend en dansend welkom geheten. Heel grappig. We hebben even twee uur rust en dan gaan we een boottocht maken. Op zoek naar vogeltjes, krokodillen en nijlpaarden. We zien prachtige vogeltjes, rietkragen van Papyrus, bloemetjes, een kleine krokodil (50 cm lang, 1 jaar oud) en een prachtige zonsondergang! Wat een prachtige kleuren. Een nijlpaard zien we nog niet, maar morgen hebben we nog een hele dag in deze omgeving. Wie weet! Mopperen doen we niet, want we hebben al heel veel dieren gespot.

Vrijdag 3 augustus – dag 18 – Okavangodelta, varen in Mokoro

We beginnen met een boottocht. Dezelfde boot als gisteren, een boot waar 16 stoelen op zijn gemonteerd en er is een doek boven ons hoofd gespannen, dat is wel lekker voor de zon. We spotten allerlei vogels, groot, klein, gekleurd, egaal, zittend en vliegend. De zeearend, ijsvogel en nog veel meer, maar daar weet ik de naam niet meer van. We zien er in ieder geval heel veel! Ook zien we vandaag de grotere krokodillen... zonnebadend op een stukje gras. Zodra we heel dichtbij komen snellen ze snel het water in. De ochtendzon straalt heel mooi door de papyrussen over het water. We speuren naar de nijlpaarden, gaan naar 'hun' plas, maar helaas... ze zijn even niet thuis. Dan meren we aan en gaan we massaal de bush-bush in om te plassen. Er zijn vele bomen en struiken die van extra water worden voorzien. Dan is het tijd om de delta in te gaan,
Dit doen we per 'mokoro' (uitgeholde boomstam). Vroeger werden deze boten gemaakt van het hout van de 'sausage tree' (worstenboom). Tegenwoordig wordt, om de natuur te besparen, ook veel fiberglas gebruikt. Een zogenaamde 'poler' duwt je boot door het labyrint van stroompjes en riviertjes. Wat is dit prachtig, varen tussen het hoge riet, met her en der een prachtige waterlelie. Wat een mooie natuur, wat een rust, wat een cadeautje! Onze 'poler' een jonge knaap iet wat verlegen, vertelt welke vogels we zien. Hoe meer grapjes wij maken, hoe enthousiaster hij wordt. In een lange sliert varen we tussen het riet door naar een plas, waar ook een klein eilandje is. De polers horen en zien wat. Staan naar het eilandje te kijken.... praten naar elkaar in een voor ons niet te verstane taal. Afrikaans dialect ofzo (Setswana)! Dus wij vragen, wat zij daar zien.... Een olifant... En ja hoor ineens komt er een olifant van dat eilandje aflopen en begint door het water te rennen.... Heel bizar om dat zo te zien. Gelukkig ging hij wel de goede kant op, niet richting de mokoro's. Wat een happening is dat... een rennende olifant in de Okavango delta! Super gaaf.
We meren aan op een ander eilandje en het hotel waar wij twee nachten verblijven verzorgt een fantastische lunch. We komen even bij van alle indrukken. Dan gaan we weer de mokoro in en wij worden weer naar de boot gevaren.
Met de boot gaan we weer op zoek naar het bijzondere leven in de delta, weer zien we prachtige vogels, vliegend in een mooie formatie en zitten op een tak en dan... dan zien we maar liefst 5 nijlpaarden... wauw, gaaf, bijzonder, ongelofelijk mooi. Wat een bijzondere koppen hebben ze. Zo zijn ze even boven water en zo verstoppen ze zich onder water en komen heel ergens anders weer boven. Hopen dat ze niet onder de boot naar boven komen... In de boot is het stil, iedereen is gefocust op de nijlpaarden die zich elk moment weer kan laten zien. En dat doen ze.... Heel gaaf!
Daarna doen we ook nog een bush-wandeling. We krijgen uitleg wat we wel en wat we niet moeten doen. We moeten in een sliert achter elkaar aan lopen en vooral stil zijn, want we kunnen olifanten, koeien, slangen, nijlpaarden en vogels tegenkomen... Natuurlijk doen we wat de leider zegt. Hij loopt voorop met een stok in z'n hand... en een andere leider is de hekkesluiter zodat niemand kan verdwalen of door een beest gepakt worden... We zien een paar koeien en thats it...
We varen weer terug naar het hotel, de dag is weer voorbij gevlogen. It was a beautiful day! Voor het diner komt de plaatselijke bevolking dansen en zingen. Na een kleine voorstelling worden er 3 dames en 3 heren gezocht om mee te dansen. Peter geeft zich vrijwillig op. Hij krijgt een rieten rokje aan (over zijn broek hoor), een tooi op zijn hoofd en rammelaars in handen. Hij swingt en doet lekker mee. Later doe ik ook nog even mee... het is voornamelijk schudden met die billen... Heel vermoeiend, maar leuk om zo met de bevolking mee te doen. Zingende moeders nemen hun heel kleine kinderen mee, zetten ze op de grond en zetten ze na het optreden weer op hun rug en gaan weer naar huis. Ook dit is een feestje, wat een gezelligheid.
We dineren deze avond buiten, gelukkig houden we de muggen een beetje op afstand. De dag en avond is voorbij, wat hebben wij weer genoten.

• 03 Augustus 2018 - 21:43

Corrie:

Lieve mensen
    Jammer van de foto's maar het verhaal is weer geweldig!
    Blijven genieten hè maar dat lukt prima zo te lezen.
    Hartelijke groet ook van Theo

• 06 Augustus 2018 - 08:46

Fred En Des:

Jeetje, mooi weer om te lezen hoor. Net of we er zelf bij zijn. Ben heel beniewd naar de foto's!!

• 06 Augustus 2018 - 20:26

Anita:

Liep even een paar verhalen achter maar heb zojuist de schade ingehaald. Prachtige avonturen daar en wat een gastvrije bevolking! Bij die dieren kan ik me zonder foto ook nog wel een voorstelling maken maar dat wordt bij Peter uitgedost met rieten rokje, verentooi en rammelaar al stuk lastiger. Zal er vast heel komisch hebben uitgezien maar heerlijk dat jullie je daar zo vermaken.

Lieve groet en blijf lekker genieten!

Anita

• 07 Augustus 2018 - 10:55

Gea:

Ja, die Peter met rieten rokje lijkt me ook wel een heel bijzonder exotisch exemplaar, kan niet wachten op de foto's :-) ! En natuurlijk van al die mooie dieren! Geniet nog maar even van deze bijzondere reis.
    Groetjes uit tropisch Nederland (laatste dag van de hittegolf zegt men),
    Gea

• 19 Augustus 2018 - 21:06

Ria:

Leuk allemaal! Jammer dat foto's uploaden niet lukt ( Peter met rieten rokje :) )