Grensovergangen en Chobe NP en Big Five - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Marleen en Peter Bouwman - WaarBenJij.nu Grensovergangen en Chobe NP en Big Five - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Marleen en Peter Bouwman - WaarBenJij.nu

Grensovergangen en Chobe NP en Big Five

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen en Peter

07 Augustus 2018 | Zimbabwe, Victoria Falls

Zaterdag 4 augustus – dag 19 – Voor één dag terug naar Namibië

Vandaag gaan we voor één dag terug naar Namibië, we rijden dezelfde route naar de grens. Dat betekent dat we ook weer de weg met de 'olifanten-gaten-weg' rijden. Al slalomend rijden we kilometers lang en zien weer heel veel koeien, stieren en ezels. Wel oppassen geblazen, want die beesten houden geen rekening met het verkeer en willen soms zo de weg oversteken. Tot nu toe gaan ze net op tijd weer de kant in. De paspoortcontrole om Botswana uit te gaan, verloopt heel soepel. Met een poep en een zucht zitten we weer alle allemaal in de truck. Bij de douane staat een Maroulaboom (van de vrucht wordt de Afrikaanse drank 'Ameroula' gemaakt). In deze boom zijn een zebra en de kleuren van Botswana (blauw, wit, zwart) geschilderd. Bij navraag blijkt dit tere ere van het nationale voetbalteam gedaan te zijn. Ook de paspoortcontrole om Namibië weer in te gaan verloopt soepel. We zijn weer een paar stempels rijker. Dan rijden we opnieuw het Bwambata Nationaal Park in. Opnieuw gaan we dieren spotten. En ja hoor al snel zien we de springbokken springen en de impala's rustig grazen. Een giraf kijkt in het rond of er ergens nog wat te beleven is...
We bevinden ons nu op het kleinste strookje land van Namibië: de Caprivi Strip. Bij lodge Shametu genieten we van een heerlijke lunch en bekijken we de grote groentekas. Aardbeien, wortels, tomaten en nog veel meer. Ziet er keurig uit. Bij het zien van deze kas krijgt Peter een klein beetje heimwee naar zijn eigen tuin. Nog even volhouden....
Dan rijden we naar de Rainbow River Lodge. We hebben vanmiddag vrij... we spelen met een Mike en Hanne, Guus en Hermien en Hanneke het spel Uno. De tijd vliegt voorbij. Ondertussen hebben we prachtig uitzicht over de Kwando rivier en horen we de nijlpaarden. Helaas zien we ze niet... Na het diner spelen we met een klein clubje (Cardi, Ntando, Guus, Hermien en Koen) het spel 'cards against South Afrika'. Ontzettend lachen, tranen met tuiten... Met een dikke glimlach gaan we slapen.

Zondag 5 augustus – dag 20 – Chobe National Park – Big Five is compleet

We staan vroeg op... 5.15 uur (het is echt vakantie). We drinken in het donker een kopje koffie en we ontbijten later in de truck. We moeten op tijd bij ons hotel zijn omdat we om 15.30 uur een boottocht over de Chobe rivier gaan doen. Dat redden we makkelijk als de grensovergang van Namibië naar Botswana maar soepeltjes verloopt.
Het is een bijzondere ervaring om een zonsopgang vanuit de truck mee te maken...Onderweg zien we ook weer allerlei beesten, zoals springbokken, impala's en apen. Ook weer veel dorpjes met een aantal hutjes, spelende kinderen en gekleurde kleren, kokende vrouwen, vrouwen met van alles op hun hoofd, jonge meiden met baby's op hun rug of op hun buik, koeien en geiten langs de weg, hele families zittend onder een boom etc. In een paar dorpjes zie ik dat ze met een emmer aan een touw water uit een put halen. De kraampjes langs de weg zijn leeg. Waarschijnlijk omdat het zondag is. Het is wel was-dag, want overal hangt was aan een lijn of over het hek te drogen. Je blijft je ogen uit kijken...
We vullen weer een 'douaneformulier' in om Namibië uit te komen. De check verloopt opnieuw heel soepel. We rijden zo weer door een stukje niemandsland. Dan arriveren we bij de grensovergang om Botswana in te gaan. We zien de eerste Baobab boom, die zijn vooral kenmerkend voor dit land. Heel groot en heel oud. Het is bij de douane heel druk... En we moeten ook onze schoenen in een desinfecterend bad dompelen. Niet alleen de schoenen die je aan hebt, maar ook degene die je in je tas hebt... Al met al is er een uur voorbij voordat iedereen de stempels heeft en zijn schoenen heeft gedesinfecteerd. Nu als een speer naar de lodge, snel even lunchen en dan naar de boot voor de Thebe--river-boottocht. We zitten met nog een groep op een boot. Als snel zien we olifanten, de buffel, krokodillen, waterbokken, apen, watermonitor (soort hagedis), allerlei vogels en nijlpaarden. Zelfs een paar die hun gigantische bek (doorsnee een meter) open doen. Wat is dat gaaf! Wat een bek, wat een tanden en wat een geluid maken die beesten. Dit is echt een WAUW momentje...
Oh ja, en voor ons is nu de Big Five compleet. We zien de buffel! Deze staat een beetje schichtig naar ons te kijken vanaf een eilandje en beweegt nauwelijks. We varen verder en zien daar 2 moeder en 2 baby olifantjes lopen... Pracht plaatje. Ze gaan naar de waterkant en ze doen zelfs aan synchroon drinken... Geweldig. De twee moeders aan de buitenkant en de twee kleintjes er tussen. Even verderop staat de rest van de familie. Die hebben ook gedronken en zijn klaar voor een modderbad. Je ziet dat ze ervan genieten... Ze rollen lekker, ze doen hun slurf omhoog (er komt nog net geen trompet geluid uit), gaan op hun zij tegen de zijkant van het modderbad liggen, staan weer op en gaan weer verder. Het blijft fantastisch om dit te zien!
Dan gaan we weer terug, we dineren en gaan op tijd slapen, want morgen start om 5.45 uur de safari...

Maandag 6 augustus – dag 21 – Safari en grensovergang naar Zimbabwe

Vanmorgen starten we om 5.45 uur met een safari door het Chobe National Park. Op dit tijdstip van de dag is het nog koud, dus we trekken een lange broek en sokken aan... Dat is lang geleden. Helaas hebben we geen wollen, lange onderbroek mee, anders hadden we die ook nog aangetrokken. Ook trekken we extra shirts en een fleecevest aan. Onderweg naar het park, blijkt dat dit eigenlijk nog niet genoeg is. Maar gelukkig is er in de 4WD-safari-truck ook voor iedereen een wollen deken... Heerlijk. We kunnen er niet bij liggen, maar zo'n deken over je heen maakt het wel aangenamer.
Het is nog pikkie donker als we vertrekken. Al snel, gewoon langs de weg, zien we een hele kudde buffels. Door de lichten van de auto zien we al die ogen naar ons kijken... Dan komen we in het park waar we eerst geregistreerd moeten worden. We rijden met de 4WD door het zand en zitten regelmatig ernstig heen en weer te schudden. We zijn getuige van de zonsopgang, deze is ook weer erg mooi. Het is qua dieren het eerste uur erg rustig, dan spotten we het eerste beest... Een nijlpaard die lekker in het zand ligt, vele mooie vogels en dan ineens zien we 4 leeuwen... Zittend, liggend, kijkend, zoekend en lopend. Wauw, dat is heel gaaf en ook wel spannend om te zien. We zijn er namelijk best dichtbij. Dan staan ze allemaal op en gaan er redelijk rustig vandoor... ze steken het zandpad waar wij op staan over en zijn snel uit ons zichtveld verdwenen. Jammer, want je kan daar best wel even naar blijven kijken. Vervolgens zien we bavianen en zelfs een paar bavianen die 'het' doen...(het was wel een vluggertje), impala's, pumba's en vogels op de grond, in de lucht en in de struiken en bomen. Als kers op de taart zien we mama luipaard, onder een boom, een beetje onrustig zijn. Een luipaard die aan het 'ijsberen', aan het snuffelen en aan het graven is. Wat betekent dit, wat gaat er gebeuren? Dat zien we niet... De gids meldt dat ze ergens haar kleintjes heeft 'verstopt'. Waar? Een eindje verderop op een tak in een boom. Wauw, twee van die 'aai poesie aai' in één boom. Weer zo'n kippenvel momentje. Dat wij dit zo mogen zien. Dit zie je normaal gesproken in een folder of zo, maar wij zien ze live! Onze dag kan niet meer stuk en dan is het pas 8.30 uur... We rijden weer verder door het park en zien ineens een aantal olifanten, heel groot en heel klein 'de hoofdweg' oversteken. Om een aanrijding te voorkomen stoppen we natuurlijk. De kleine olifant is hier eigenlijk niet van gediend... zij begint heel hard te blazen... We blijven toch nog even staan, doen vriendelijk en de kleine meid wordt weer rustig. Bij het kijken naar dit tafereeltje gaan mijn gedachten even naar de 'rolo reclame'. De safari is voorbij, wij worden weer bij het hotel afgeleverd. Snel omkleden, tassen in de truck, sleutel in leveren en ontbijten. Daarna start de trip naar de douane van Botswana. Het verkrijgen van deze stempel gaat heel snel. We mogen het land weer uit. En dan naar de grensovergang naar Zimbabwe... Dit duurt iets langer... We zien namelijk een rij staan van hier tot Tokio. We moeten natuurlijk achteraan sluiten.. Het is bloedheet in de zon, maar gelukkig hebben ze een afdak gemaakt zodat we in de schaduw staan. Maar wat gaat het verkrijgen van een visum traag. Er staan wel 100 mensen voor ons in de rij en na ruim 2,5 uur hebben wij ons visum voor Zimbabwe en Zambia. Dit keer een stempel en een sticker.
We rijden zo'n 80 km en komen bij de Victoria watervallen aan. Daar ff een bakkie koffie gedaan en een lunch bestelt. Ook worden hier de activiteiten voor morgen besproken. Nadat we in het hotel hebben ingecheckt bestellen we met een aantal een taxi en gaan de markt bekijken. Na een klein hapje en een drankje gaan we lopend terug naar het hotel. We kijken weer terug op een prachtige, fantastische dag!

• 08 Augustus 2018 - 05:51

MiM:

Lekker vroeg op steeds

• 08 Augustus 2018 - 05:54

Tekst valt steeds weg, weet niet waarom. Fijne reis nog!

• 08 Augustus 2018 - 09:17

Gea:

Wist niet dat het daar ook zo koud kon zijn! (en gelukkig later weer lekker heet in de file: lijkt NL wel :-)!)
    Wat een fantastische dieren hebben jullie gezien zeg, prachtig!
    Veel plezier nog in Zim&Zam, en groetjes aan Annemarie mocht je die zien:-) (Zambezi Breezers Lodge and Campsite, bij Chirundu, kom je dacht ik niet?)