Zon, blauwe zee en wit strand (Whitsunday) - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Marleen en Peter Bouwman - WaarBenJij.nu Zon, blauwe zee en wit strand (Whitsunday) - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Marleen en Peter Bouwman - WaarBenJij.nu

Zon, blauwe zee en wit strand (Whitsunday)

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen en Peter

07 November 2014 | Australië, Airlie Beach

Donderdag 6 november 2014 – Reizen naar Arlie Beach

Blauwe lucht, een paar wolkjes en vele zonnestralen. Mooi begin van een nieuwe dag. Wat wil je nog meer op vakantie. Heerlijk!
Vandaag is het een 'rij-dag', we rijden naar Arlie Beach. Bij Ayr zien we weer heel veel suikerriet, dit is ook de belangrijkste plaats voor de productie van dit gewas. Langs de weg zien we veel meer aangereden Wallaby's liggen dan dat we levenden zien staan of lopen. Wel zien we heel veel stieren, maar wat zien die er mager en slecht uit! Ze hebben natuurlijk ook niets te vreten. Zeker niet in het gebied wat echt op de woestijn lijkt (net voor de Whitsunday's regio). Het lijkt erop alsof het een paar jaar niet geregend heeft... Zo groen als de velden suikerriet er uit kunnen zien, zo dor en droog zien het gras, de bomen en de struiken er uit. Gelukkig ziet het er wat frisser uit zodra we een paar mango boomgaarden voorbij rijden.

We hebben een lunchstop met uitzicht op één van de Whitsunday's eilanden... Prachtig blauw water, met in de verte wit strand en groene bomen. Een fantastisch uitzicht!
Na 288 km komen we aan in Airlie Beach. We lopen langs de Airlie Beach Lagoon en boeken een boottochtje naar Whitheaven Beach (een 9 km lang wit strand), om onder andere ook weer te gaan snorkelen..

Vrijdag 7 november 2014 – Whitsunday Islands– snorkelen en Whitehaven Beach

We worden bij de camping opgehaald om een Whitsunday cruise te doen. De buschauffeur is met zijn goede been uit bed gestapt, heeft heel veel praatjes en grappen. Dat maakt het in zo'n bus ook gelijk gezellig. We hebben er zin in.
Met een paarse catamaran en maar liefst 65 toeristen varen we tussen een aantal eilanden door. De Whitsunday Island bestaat uit een groep van 74 eilanden in het Great Barrier Reef Marine Park. Deze eilanden behoren tot de meest indrukwekkende bezienswaardigheden van Australië. Het uitzicht en de omgeving zijn prachtig, het zonnetje schijnt lekker, het water heeft een mooie blauw/groene kleur en onze 'buren' uit Melbourne en Wales zijn erg vriendelijk en spraakzaam. Bij één van de eilanden zien we voor de kust een kunstwerk van 3 zeemeerminnen. Heel grappig om te zien. Bij Whitehaven beach gaan we zo'n 1,5 uur van de boot. Whitheaven beach is een 9 km lange strook met spierwit zand, omspoeld door een helderblauwe zee. Je gelooft je ogen niet, je hebt er geen woorden voor, je wordt er gewoon stil van, het is zo bizar mooi. Als je wilt gaan zwemmen is het verstandig om een wetsuit aan te trekken. Wij trekken dus zo'n pak aan.

Via een rubberbootje worden we naar het strand gebracht. Het water is heerlijk en het spierwitte zand is niet eens warm. Je verbrandt je voeten in ieder geval niet. We zwemmen, wandelen, genieten, maken foto's, gooien wat met een rugbybal, zonnen wat en worden weer opgehaald met het rubberbootje en genieten op de catamaran van een overheerlijke BBQ.

Ondertussen varen we naar een snorkel gebied. Opnieuw gaan we te water met snorkel en camera om de onderwaterwereld vast te leggen.
Het is een gegeven dat als je gaat snorkelen, dat je dit zonder bril moet doen. Nu moet ik zeggen dat het in mijn situatie best lastig is om te lezen zonder bril. Ik zie dus niet of de camera aan of uit staat. Ik probeer dus maar van alles, met als gevolg dat er niets op het fotokaartje terecht is gekomen. Dat is balen... moeten we uit armoe nog maar een keer gaan snorkelen...
Nu moet ik ook zeggen dat het uitzicht down under bij Port Douglas vele malen mooier is dan hier. Het water is vandaag niet helder en er zwemmen veel minder vissen rond. Ik heb er wel wat gespot (de zwart wit gestreepte, de fel blauwe, de groen met oranje, een hele grote blauw met rood), maar de hoeveelheden zijn niet te vergelijken. Het is jammer, maar helaas.
De mevrouw uit Wales vertelt dat wanneer je bij Great Barrief Reef gesnorkeld hebt, je het ergens anders nooit meer mooier te zien krijgt. Wij geloven haar direct.

We gaan weer aan boord en genieten de rest van de middag van de prachtige omgeving en het fantastische weer. Een heerlijk relaxte dag op, in en bij het water.

• 07 November 2014 - 14:18

Gertruud:

Wat wordt ik toch altijd blij als ik jullie zo gelukkig op de foto zie staan!! Prachtig!

• 07 November 2014 - 21:18

Fred & Des:

Shit, dan is het hier maar behelpen met het koude gure herfstweer. Echt mooi hè die witte stranden. Je gaat nog veeeeel meer strand te zien krijgen. Geniet er van!!

• 08 November 2014 - 22:55

Desireed:

He luitjes , wat geweldig hè , zo mooi is alles daar ,iedere keer beleef weer iets anders ! Genieten hè Gr aan Peter .. Xxx

• 09 November 2014 - 15:37

Henny:

Beste Marleen en Peter,

Net even alle reisverslagen zitten lezen... probleempje met de computer met daarin de mail met de inloggegevens, jawel... goed te lezen dat het jullie goed gaat en dat jullie genieten. Een mooie wereld volgens mij. Heb het goed!

• 10 November 2014 - 13:27

Anita:

Ja Leentje, volgende keer de camera dan toch maar aan Peter geven. Die ziet namelijk nog hééél best zonder bril toch?
    Fijn dat jullie het zo lekker naar jullie zin hebben en zo heerlijk genieten met elkaar en jullie andere reisgenoten.

lieve groet vanuit een mooi en zonnig Zuidwolde

• 10 November 2014 - 15:58

Henneke:

Je hebt al een lekker kleurtje Marleen en de bril doet het goed op de foto's.
    De foto's zien er super uit.
    Ga zo door.

• 10 November 2014 - 22:08

Jeannette:

Airlie Beach....in 1993 ben ik daar ook geweest en ook op White Heaven beach ...goddelijk vond ik het daar. Ik snap dat jullie daarvan genieten. Veel plezier nog!!

• 10 November 2014 - 23:09

Aart En Marja:

Wow, dat ziet er allemaal weer prachtig uit! Jullie zijn al aardig bijgekleurd.
    Is de foto van jullie samen nu een dubbele selfie of is die gemaakt door een aardige Aussie?
    Geniet ervan, groetjes uit Bommel.
    Marja en Aart

• 12 November 2014 - 16:23

Theo En Corrie:

Dag lieve mensen
    Eindelijk een reactie!!!!!! Het gaat hier goed. Loop al korte stukjes zonder krukken. Vandaag een mail gestuurd naar jullie. Het is weer genieten van jullie verhalen. Wat een reisverslag toch weer compleet met foto's. Heel veel plezier gewenst en goede reis verder..
    Met de lieve groeten van ons 2tjes

• 14 November 2014 - 22:49

Christa:

Wauw! De warmte spat gewoon van het scherm af. En jullie zien er zo heerlijk relaxt uit.
    Hier mogen we ook niet klagen, best aangenaam herfstweer met zo heel af en toe een bui. Maar jullie verhalen en foto's doen mij wel verlangen naar Australië.
    Enjoy en ga maar weer snel onder water foto's maken. Het rolletje moet toch vol :-).