Sunshine Coast - zwaaien naar Obama - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Marleen en Peter Bouwman - WaarBenJij.nu Sunshine Coast - zwaaien naar Obama - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Marleen en Peter Bouwman - WaarBenJij.nu

Sunshine Coast - zwaaien naar Obama

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen en Peter

16 November 2014 | Australië, Brisbane

We zitten nu op het vliegveld in Brisbane. Tijd én gratis internet, kunnen we weer wat verslagen publiceren. Foto's uploaden lukt hier niet. Veel leesplezier!

Donderdag 13-11-2014 Noosaville

Na 2 zanderige dagen rijden we vandaag naar de Sunshine Coast. Langs deze heuvelachtige route zien we naast rietsuiker en ananas ook veel bamboe staan.
Australië kent veel gekke en bijzondere plaatsnamen. Neem bijvoorbeeld de sigaretten merken Marlborough en Gladstone, maar Gympie vinden wij wel een heel bijzondere. Zal ik hier mijn Teva's kunnen omruilen voor een paar gympies?

In Noosaville parkeren we de camper, lunchen en gaan een stukje langs de kustlijn wandelen. Hier zien we heel grote pelikanen... wat een grote snavel heeft zo'n beest.
Op de enige camping in deze plaats, hebben ze nog maar 2 plaatsen beschikbaar. Het lijkt meer op een parkeerplaats dan een campingplaats. Dit vinden wij oké, het gaat ons om een plek om te overnachten. Het is ongelooflijk druk! Dit hebben we nog niet eerder meegemaakt. Nu blijkt komende dagen in Brisbane de G20 bij elkaar te komen, waardoor de inwoners naar elders vluchten om de drukte, de extra beveiliging en gedoe uit de weg te gaan.

De rest van de middag wandelen we wat in de omgeving en vermaken ons met lezen en hersengymnastiek. Het waait hier behoorlijk waardoor het, zodra de zon onder is, erg afkoelt.

Vrijdag 14 november 2014 Noosa Nationaal Park – Brisbane

Bij het ontbijt hebben we een gast 'bij' tafel. Een heel lief vogeltje met knalrode ogen en knalrode poten dat heerlijk alle kruimeltjes van brood, crackers en boomzaadjes op zit te peuzelen.
We maken de camper 'rij klaar', dit houdt in: electriciteit afkoppelen en snoer in camper leggen, gastank dichtdraaien en alle deurtjes in de camper goed dicht doen, zodat ze tijdens het rijden niet ineens openklappen. We rijden naar Noosa Heads en parkeren op advies van een Aussie daar onze camper en lopen naar het National Park. In NP is namelijk geen parkeerplaats voor zo'n grote camper. Dit NP, met 350 ha groot kustgebied met tal van beschutte baaien, vormt een perfecte leefomgeving voor koala's.
Met onze wandelsandalen aan (hopen dat de mijne heel blijft, want nu gaat ook de rechterhelft kuren vertonen) en de waterflessen mee, lopen we via het strand naar Noosa Heads. Bij het informatiecenter krijgen we, hoe kan het ook anders, informatie over het park en welke tracks we kunnen lopen. We kiezen voor de Coastal track. Deze loopt langs de kust en door het NP. Aan de ene kant een prachtig uitzicht over de mooi gekleurde zee, strand en/of rotsen en keien en aan de andere kant bomen, struiken en soms zelfs een soort heide. Het pad waar we overheen lopen varieert van hout, zand, keien tot beton. Het ene moment is het steilachtig klimmen en het andere weer dalen. Hoe gevarieerd wil je het hebben... Bij het Dolphin Point zoeken wij aandachtig naar dolfijnen. Maar helaas, het lukt ons niet ze te vinden, dit geldt trouwens ook voor de koala's.
Bij Hells Gates zien we hoe het water, tussen twee kliffen door, naar boven spat. Dit stukje natuur blijft ons boeien.
Na ruim 2 uur wandelen zijn we weer in Noosa Heads en kopen we nog maar wat lijm voor mijn sandalen. Met wat lijm- en plakwerk houden ze het hoop ik nog 2 weken vol.
Via de sunshine coast en later via de Steve Irwin Way rijden we naar Brisbane. Australia Zoo laten we letterlijk en figuurlijk links liggen, dit omdat het park 30 ha groot is en we niet voldoende tijd hebben om deze te gaan bekijken. Onderweg zien we naast de ananasvelden nu ook wijngaarden. De Australische rosé smaakt trouwens erg goed!
In Brisbane, in de buurt van Cheapa Campa, vinden we een camping voor 2 nachten.

Zaterdag 15 november 2014 – Brisbane – Obama

Meriam, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
Vandaag nemen we de bus naar het centrum en omdat gisteren, vandaag en morgen de G20 top in Brisbane bijeenkomt is het centrum hermetisch afgesloten voor verkeer. We stappen redelijk dichtbij het centrum uit en iemand wijst ons de weg én vertelt waar wij vanmiddag de bus weer terug kunnen nemen. Dat adres én het busnummer schrijven we maar even op, want of we dat vanmiddag nog weten... tja, dat is altijd de vraag.
Wij lopen richting centrum en zien ineens heel veel politie... Wij gaan natuurlijk ook naar plaats delict. Deze plaats blijkt het hotel te zijn waar Obama overnacht en over een kleine 15 minuten verlaat hij het hotel, stapt in zijn grote zwarte auto en komt hij langs rijden. Op dit moment wachten wij. En inderdaad, wij zien de zwarte auto met de Amerikaanse vlaggetjes en veel auto's ervoor en erachter én een helikopter in de lucht. Op 3 meter afstand rijdt hij ons gewoon voorbij! Hij lacht, hij zwaait en vele mensen op straat staan te gillen en hebben kippenvel op hun armen... Dat gillen en kippenvel hebben wij niet!

Oké, dat was dat. Wij lopen verder het centrum in, heel veel straten met dranghekken, alle putdeksels zijn verzegeld, maar nog wel open voor voetgangers. Er zijn veel hoge gebouwen met glazen ramen, veel kunstwerken, heel veel winkels, en ja ook heel veel politie en SES mensen (State Emergency Service) te zien in de binnenstad. Tussen de hoge, glazen gebouwen en aan een plein staat een oude kerk: 'Wesley Mission Brisbane'. Wij gaan even binnen kijken. Een oude mevrouw en meneer heten ons van harte welkom en wij krijgen een papier met de namen van alle G20 leiders en een paar gebeden voor de hen.
Op het plein vinden vanuit verschillende landen demonstraties plaats. Die van Oekraïne was heel indrukwekkend. Teksten als: Stop Putin, Ukraine today, tomorrow the World, Putin get out of Ukraine, Australië! Please help Ukraine, een foto van Putin met daaronder Boycot Putin now en een foto van Putin en de MH17 met de tekst: Terrorussian! Er werd een begrafenis van Oekraïense slachtoffers van de oorlog in Oekraïne nagespeeld met 2 zwarte kisten en de daarbij behorende muziek. Verschillende mensen gaven een toespraak. Wij waren er ook gewoon stil van.

Het is echt snikheet, we gaan weer wat rondlopen en water kopen, want onze fles is inmiddels leeg. We spreken wat politieagenten, ze zijn allemaal erg vriendelijk en ogen heel relaxed. De ene agent biedt ons kleine saucijzenbroodjes aan en van de ander krijgen we ieder een flesje water. Er wordt gelachen, gepraat en met een dankjewel en een zwaai gaan wij weer verder. Later worden we door diezelfde agenten herkend en weer wordt er vrolijk gezwaaid... Dat zie ik in Nederland echt niet gebeuren...

Helaas zien we door de G20 niet veel van Brisbane, maar dit meemaken heeft ook wel iets. Wij vragen de weg naar de juiste bus. Onderweg komen we die oude vrouw van de kerk tegen, ik herken haar en zij herkent ons en vraagt of wij een leuke dag hebben gehad... Bij de bushalte treffen we dezelfde man aan die ons had vertelt waar we de bus terug moesten nemen. De route van de bus waar wij uiteindelijk instappen klopt niet helemaal bij de halte waar wij wezen moeten. De man regelt met de buschauffeur dat hij ons naar de juiste plek brengt. We hoeven zelfs het buskaartje niet te betalen... Nou ja, zeg, waar hebben wij dit aan te danken.
Met een 'thank you very much', een hand en een zwaai stappen wij later bij de juiste halte de bus uit. Wat een dag, wat een dag!

Weer 'thuis' pakken we de koffers in, want morgen leveren we de camper in en vliegen we naar Sydney. We verlaten Queensland en gaan New South Wales verkennen.

• 16 November 2014 - 10:34

Willeke:

Ik heb nog aan jullie gedacht, tijdens de G20 top, waar jullie zouden zijn.ter plekke dus. gr Willeke

• 16 November 2014 - 17:23

Jan-Joost:

He he, ik ben eindelijk weer bij! Ik hoop dat jullie Sydney ook leuk vinden. Ik vond het een erg relaxte stad, en de Blue Mountains zijn erg mooi. De Capertee valley is zeker een aanrader daar! Veel plezier nog.
    Jan-Joost

• 16 November 2014 - 19:03

Annegreet:

Het wordt saai maar wederom genoten!

Groetjes Annegreet

• 16 November 2014 - 21:23

Monique:

Jullie blijven ook maar bekenden tegenkomen hè? Het lijkt wel of ze jullie opzoeken maar dat zelfs Obama de moeite neemt is wel heel erg bijzonder! Had hij niet een paar nieuwe schoenen voor je? ;-)

Heel veel plezier daar verder. Hier heeft het de hele dag geregend dus ik ben wel jaloers op jullie hoor!

Groetjes,
    Monique

• 16 November 2014 - 22:47

Diederik :

Hoi Peter en Marleen,
    Het is voor het eerst dat ik reageer, maar de meeste van jullie stukjes zijn gelezen en ik zit mij telkens voor te stellen waar jullie zitten, hoe het eruit ziet en wat jullie meemaken, ik hoop dat jullie elke dag genieten!
    Veel plezier in Sydney, groeten van Diederik

• 17 November 2014 - 18:48

A:

Hoihoi,
    bijzonder hoor, het lijkt wel op de NSS in Den Haag!
    Mooie ervaringen maken jullie mee.
    Hartelijk dank nog voor de verjaardagskaart voor Aart: heel attent!
    Blijf genieten van alle moois,
    groetjes, Aart en Marja

• 17 November 2014 - 19:59

Henny:

en op naar het volgende avontuur. Mensen wat leuk!
    Hier maar weer over naar de orde van de dag: de Zwarte Pieten discussie, ook leuk ;-(

• 17 November 2014 - 22:45

Christa :

It's all about being at the right time at the right place.

• 18 November 2014 - 08:10

Anouk En Jelle :

Lieve mensen hé hier down under? Ervaren wij hier ook! Bedankt voor jullie kaartje. Jelle zei al: we kunnen natuurlijk niks terugsturen want zij zitten niet op één vaste plek.

Geniet er nog even van, nog twee weken hé?!

Groetjes Anouk en Jelle

• 18 November 2014 - 09:03

Anita:

Hallo Peter en Marleen,

Mooi verhaal weer en heel bijzonder dat de putdeksels voor de toeristen open blijven. Dat is echt down under dus! Fijne tijd nog enne ik zo maar gauw een paar nieuwe sandalen kopen horen. De pedicure kost ook geld.

Lieve groet,

Anita

• 18 November 2014 - 14:59

Theo/Corrie:

Dag lieve mensen
    In ieder verhaal beleven wij jullie reis op afstand mee. Prachtig!!!
    En een nieuw item op jullie reizen behalve de prachtige natuur: Obama, wie verzint dat nou van te voren!!!!
    Ik zou maar nieuwe sandalen kopen Marleen, heb je nog meer aandenken aan deze reis. En voordat je erover valt - heb je nog zere of kapotte knieen ook!!!!!
    Genieten jullie maar lekker. De tijd begint alweer op te schieten.
    Lieve groeten van ons 2tjes

• 18 November 2014 - 15:01

Corrie:

O ja, hier gaat het prima hoor!!!! Het lopen zonder krukken gaat erg goed.
    Daaaag

• 19 November 2014 - 14:39

Fred En Des:

Hè luitjes,
    Leuk dat Obama de moeite neemt om jullie te bezoeken!! Nu lekker naar het mooie Sydney. Ga vooral kijken bij de Blue mountains en de Jenolan caves, liggen niet ver van elkaar af en blijf vooral genieten die laatste week.